ACTIVITAT : GIMCANA
Introducció:
Introducció:
Aquesta activitat esta enfocada a posar en la disponibilitat de les escoles un recurs per tal de donar a conèixer el poble de Besalú i formar-ne part. Consisteix en dur a terme una gimcana pels llocs més emblemàtics i transcorreguts del poble.
Nom:
Gimcana Històrica
Cicle el qual va dirigit:
Cicle mitjà i superior. (També es poden incloure participants d’edats més avançades)
Objectius:
- Fomentar la capacitat de cooperació i col·laboració entre els participants.
- Desenvolupar el diàleg dins l’àmbit de la diversitat social.
- Millorar la capacitat d’adaptació i orientació als diferents medis.
- Enriquir el coneixement geogràfic dels participants.
- Donar a conèixer els referents principals del poble.
Descripció de l’activitat:
Es pot dur a terme a partir d’un nombre indeterminat de participants. A partir d’aquí es fan diversos grups segons el nombre, el nombre de grups ha de coincidir amb el nombre de proves. Un cop els grups estiguin fets, se’ls assignarà a cada grup un enigma que els conduirà a la prova. Per passar a la següent prova han de resoldre el problema que se’ls planteja.
Enigmes i proves:
- El pont Vell
Enigma 1: 7 arcs que et permeten caminar per sobre de l’aigua.
Prova1: elaborar un petit conte on han de sortir les següents dades:
- Segle XI
- Arcades
- 105 metres i 30 metres
- Guerra civil
Valoració:
Es puntuarà de 0 a 10 segons la construcció més o menys adequada que hagin fet i tot seguit es farà una petita reflexió on el dinamitzador de la prova explicarà breument la història correcta.
Bernat I de Tallaferro
Prova 2: S’explicarà la llegenda que acompanya aquest personatge per poder fer l’activitat. La feina dels alumnes serà elaborar una breu obra de teatre seguint la llegenda com a part representativa.
Dades biogràfiques de Bernat I
Bernat I representa la figura mítica del comte de Tallaferro, un valent i ferotge lluitador que simbolitzava les lluites contra els sarraïns.
Llegenda
Diu la llegenda que el comte Bernat mantenia una lluita junt amb els seus soldats contra les tropes sarraïnes al pla de Sant Martí (prop de Santa Pau). En un moment de la lluita, Bernat va quedar sense espasa, ja que li fou arrabassada per l'enemic. Escapolint-se pel mig de les baralles, va arriba fins a l'ermita de Sant Martí que es trobava molt a prop. Entrant a l'església, s'encomanà al sant per demanar-li ajut. Sant Martí li entregà l'espasa. El comte sortí de nou al camp de batalla i lluità aferrissadament amb aquella espasa celestial, que segons diuen "fins i tot tallava ferro".
Valoració:
Adequació de les biogràfiques per tal que la petita obra tingui un sentit coherent.
Hospital de Sant Julià
Enigma 3: Antigament s’hi curaven les persones.
Prova 3: Fer un croquis de la façana principal de l’edifici.
Valoració:
Respectar el màxim els elements arquitectònics destacats del edifici. La qualitat del dibuix serà menys important que el contingut del dibuix, tot i que es tindrà en compte.
La Sinagoga de Besalú
Enigma 4: Nom de les escoles jueves.
Prova 4: Recaptar informació amb el menor temps possible per contestar les següents preguntes:
- És el mateix una escola i una sinagoga?
- Què es feia a la sinagoga?
- Valoració: Conèixer els diferents trets culturals que tenien la comunitat jueva.
On som?
Prova 5: Situar en el mapa polític de Catalunya el poble de Besalú i la comarca a la qual pertany, també hauran saber quin riu hi passa (Fluvià).
Valoració:
Situar correctament les dades demandes.
Activitats interactives JClic
(És necessari disposar del programa JClic).
Adreces:
https://sites.google.com/site/besalumedieval/home
Activitat: Completa la imatge
Has d'imaginar-te que ets una persona que es troba davant d'aquesta vista frontal des d'un dels punts del pont de Besalú. Ara que ja has vist el bloc, pots crear una imatge mental de com és Besalú a la realitat i, per tant , disposes de les suficients eines per completar la imatge. Si tens dots artístiques i una bona impressora, aquesta és la teva activitat.
Activitat: busquem aliments
Aquesta activitat, tractaria sobre la recerca (mitjançant diferents recursos) de l' alimentació que hi havia en l' època medieval, concretament a Besalú. Donat que l' alimentació és un tema molt important per la pròpia salut i tambe per la pròpia població (normalment la caracteritza), creiem que és una bona activitat per tal de poder donar a conèixer els aliments pròpis de la terra de Besalú.
Activitat: : Tastem el "banquet" medieval
Aquesta activitat va relacionada amb l' anterior. En aquest cas, ja que han cercat quins són els aliments típics de la terra, proposem intentar fer un "banquet" amb tots els aliments característics de Besalú, que prèviament hauríem trobat.
Activitat: busquem aliments
Aquesta activitat, tractaria sobre la recerca (mitjançant diferents recursos) de l' alimentació que hi havia en l' època medieval, concretament a Besalú. Donat que l' alimentació és un tema molt important per la pròpia salut i tambe per la pròpia població (normalment la caracteritza), creiem que és una bona activitat per tal de poder donar a conèixer els aliments pròpis de la terra de Besalú.
Activitat: : Tastem el "banquet" medieval
Aquesta activitat va relacionada amb l' anterior. En aquest cas, ja que han cercat quins són els aliments típics de la terra, proposem intentar fer un "banquet" amb tots els aliments característics de Besalú, que prèviament hauríem trobat.